Hoe maak je een goede trainingsoefening?

Tijdens mijn werk als opleider van volleybaltrainers krijg ik geregeld de vraag of ik nog goede trainingsoefeningen ken. Er zijn natuurlijk talloze kant-en-klare oefeningen te vinden op internet, maar je kunt ook zelf oefeningen verzinnen of bestaande oefeningen aanpassen. Er is niet één juist format voor een goede oefening, omdat iedere spelersgroep anders is. Wel kun je met deze algemene checklist bepalen of jouw oefening voldoet aan de belangrijkste eisen.

11 algemene eisen waaraan je trainingsoefeningen zouden moeten voldoen:

De oefeningen
1. zijn aangepast aan het niveau van de spelers. Iedereen kan meedoen.
2. zijn uitdagend.
3. zijn gericht op de doelstelling van de training.
4. zijn (zoveel mogelijk) gamelike en bewegingsspecifiek.
5. zijn dynamisch.
6. zijn goed georganiseerd.
7. voldoen aan de volgorde zoals die in het spel voorkomt.
8. hebben een opbouw van gemakkelijk naar moeilijk en van lage intensiteit naar hoge intensiteit.
9. zijn meetbaar.
10. zijn interessant.
11. hebben een tempo dat is aangepast aan het doel van de training.

Als je al deze onderdelen kunt afvinken dan heb je waarschijnlijk een goede trainigsoefening gemaakt. Vergeet niet dat jouw spelersgroep uiteindelijk bepaalt of de oefening ook echt goed was. Vraag eens in de zoveel tijd bijvoorbeeld om feedback van je aanvoerder, of maak gebruik van het proces ‘clearing‘ om erachter te komen hoe jouw spelersgroep jouw trainingen ervaart.

Tot slot nog enkele tips:

1. Ga uit van basisoefeningen en maak daar variaties op. Zoek het dus niet in veel oefeningen, maar breng variaties aan in een oefening.
2. Verlies het trainingsdoel niet uit het oog; train niet om de oefening.
3. Maak bij voorkeur oefeningen met 3- en 4-tallen.
4. Geef oefeningen/drills een naam; dat bespaart tijd en uitleg.
5. Breng een wedstrijdelement aan in de oefeningen, met een puntentelling. Denk ook aan puntentellingen die persoonlijke ontwikkeling tot uitdrukking brengen, dus niet alleen iets met winnaars en verliezers, maar ook individuele verbeteringen.