Hoe bouw je een volleybaltraining op? Deel 1: het startmoment & de warming-up

Elke training heeft een bepaalde indeling, structuur of opbouw. Een goede training moet een logische lijn in bewegingsvormen bevatten. De verschillende onderdelen moeten met elkaar verband houden en logisch in elkaar overvloeien. Hoe is een goede training opgebouwd en uit welke onderdelen bestaat deze? In onze VT2-opleiding leer je hoe je een goede training opbouwt, maar we geven graag alvast een tipje van de sluier. In deze blog deel 1: het startmoment & de warming-up.

Startmoment

Zowel aan het begin als aan het einde van de training houd je een kort ‘praatje’. Aan het begin is dit de introductie. Een korte introductie is belangrijk omdat deze invloed heeft op het verloop van de training.

Wat bespreek je allemaal in de introductie van jouw training?
  • Je geeft de regels voor deelname aan (veters strikken – sierraden – piercings – materiaal)
  • Je geeft de afspraken over de organisatie van de training aan (opbouw – materiaal – veiligheid)
  • Je vertelt welke onderwerpen er tijdens de training aan de orde komen (trainingsdoel – opbouw van de training)
  • Je komt terug op afspraken van vorige keer (wedstrijd bespreken – herhalen van doelen of technieken)
  • Je checkt de fitheid van je spelers (kan iedereen alles meedoen of zijn er belemmeringen voor deelname?)
trainigsopbouw volleybal

Zorg dat iedereen jouw aandacht heeft.

Zorg er tijdens de introductie voor dat de spelers de noodzakelijke aandacht voor je op kunnen brengen. Stel de spelers goed op. Kijk tijdens de introductie iedereen zoveel mogelijk aan. Zorg dat je met alle spelers even oogcontact maak en richt je tot iedereen, niet slechts tot een klein groepje. Spreek luid en duidelijk.

De warming-up

Na de introductie begint het actieve deel van de training met de warming-up. Deze kent twee functies: een fysiologische functie en een psychologische functie

Fysiologische functie

Hieronder verstaan we het opwarmen van het lichaam. Hart, bloedsomloop en ademhaling zijn fysiologische systemen. Deze systemen moeten door een goede warming-up op peil worden gebracht om de inspanningen tijdens de training zonder blessures te kunnen verrichten. Een slechte of onvolledige warming-up vergroot de kans op blessures.

Een goede warming-up heeft niet alleen een positieve invloed op de kracht, maar ook op de snelheid, de lenigheid en het uithoudingsvermogen. Bovendien werkt een warming-up blessurepreventief.

Nadelen zijn er alleen maar als de opwarming niet goed wordt uitgevoerd (te intensief, te lang) waardoor de eigenlijke sportbeoefening negatief wordt beïnvloed.

Psychologische functie

De warming heeft ook een psychologisch functie. De warming-up zorgt ervoor dat de deelnemers in de juiste sfeer voor de training komen en zich kunnen instellen en concentreren op de bewegingsactiviteiten.

Hoe is een warming-up opgebouwd?

Een warming-up bestaat uit drie fasen:

  1. Een algemeen deel
  2. Losmakende en/of fysieke oefeningen – rekken
  3. Een sportspecifiek deel
Nog een paar tips voor de warming-up:

Kies voor verschil in warming-up. Doe niet elke training hetzelfde. Originaliteit doet wonderen en geeft deelnemers inspiratie.
Pas op voor overconcentratie en teveel oppeppen. De warming-up is oriënterend.
Houd bij de voorbereiding van je warming-up rekening met de omstandigheden, zoals het tijdstip van de dag, de temperatuur, de motivatie van de spelers (kan afhankelijk zijn van omstandigheden)

Meer weten?

Wil je meer weten over het opbouwen van trainingen of over de warming-up in het bijzonder? Neem contact met ons op via info@scherp-volleybal.nl of bel ons op 0641286243. Ben je geïnteresseerd in het volgen van de VT2-opleiding? Lees hier meer over die opleiding.

Wil je op de hoogte blijven van onze blogs en andere nieuwtjes? Kijk dan op onze Facebookpagina.